Manifest de les Joves de l’Amplificador de Premià de Mar

“A l’escola venim a memoritzar i no a aprendre”: Manifest de les Joves de l’Amplificador de Premià de Mar

Som un grup de joves d’entre 15 i 16 anys

Quan ens van oferir de fer el projecte ens feia molta il·lusió i vam accedir immediatament. El confinament ha modificat el format. Per això, hem decidit fer aquest fòrum obert, on no només s’escolti la veu dels adults sinó també la dels joves.

El vostre punt de vista ja el sabem.
Vosaltres el nostre no. 

 

És hora de què ens escolteu!

Com ja us imagineu i haureu pogut llegir, el fòrum obert és sobre el sistema educatiu. Com pot ser que una cosa dissenyada especialment per nosaltres no tingui en compte el nostre punt de vista?

A Espanya, la taxa d’abandonament escolar se situava el 2018 en el 17,9%. Us heu preguntat mai el perquè d’aquestes xifres? Només fa falta que ens pregunteu. 

Els motius són, entre d’altres, els següents:

  • Sentir-se incompresos, no escoltats, no valorats, etc.
  • Sentir-se obligats a estudiar coses que no volen i que no els serviran en un futur.
  • Sentir-se pressionats a què sense una bona nota en un examen no valen res.
  • Aguantar faltes de respecte tant de professors com d’alumnes.

No volem ser esclaus d’un sistema capitalista on no se’ns ensenya a pensar.

En definitiva, ens parleu de pau ensenyant-nos a competir. La qüestió de tot plegat no és ser el millor en tot sinó el millor ENTRE tots. Us heu d’assabentar que el millor de tot és el que ens agrada, no el que millor posició social ens donarà. 

Ara ens toca  als joves canviar el món. No hi ha marxa enrere, així que amb la vostra ajuda tot serà més fàcil.

Ens ensenyen moltes matemàtiques però no ens ensenyen a canviar el que no ens sembla just. La dinàmica és molt senzilla: tothom parlar amb la condició que també escolti. 

Així doncs, què ens molesta?

  1. Les competències bàsiques. Nosaltres pensem que les competències bàsiques no són només les que sostenen el capitalisme: bàsic i valuós és tot, incloent-hi la música, l’art…
  2. El sistema educatiu és un motlle on tot el que no entra no és important. Sabíeu que els experts han demostrat que cap cervell és igual? Per tant, el sistema no pot ser el mateix per tothom. Necessitem un sistema flexible i personalitzat on se’ns valori per les nostres qualitats.
  3. L’escola no pot ser una presó per a la creativitat, la individualitat i la llibertat d’expressió, perquè sinó el que preteneu és crear robots. El que passa és que heu oblidat la part de què els robots no tenen sentiments, i les persones sí.
  4. Totes les coses evolucionen. Per què el sistema educatiu actual no? El nostre sistema educatiu va ser creat al segle XIX – una etapa marcada per una sobtada industrialització – on es buscava formar a persones per treballar a les fàbriques. La situació actual és molt diferent de l’original. Per tant, el sistema, una vegada més, ha de canviar.
  5. No som capaços d’aguantar jornades de 8 hores on hem de demanar permís per tot, tenim patis molt curts i hem de competir per ser perfectes en àrees que no som capaços de dominar.
    Necessitem – i ho diem un cop més – un sistema personalitzat.

Som els futurs metges, artistes, bombers, economistes, pescadors, constructors, inventors, etc. Som el futur en si. Si ens desmotiveu no hi ha futur. 


Tretze anys ens va costar entendre que a l’escola
venim a memoritzar i no a aprendre.

Scroll to Top