Avui voldríem parlar de la relació entre l'educació i l'economia social. Un ou i una castanya, pensareu. Doncs des de fa unes setmanes nosaltres pensem que aquí hi ha molt camí per córrer i s'intueix una bonica i fructífera relació d'amor i cura.
Fa dues setmanes va ser la Fira d'Economia Solidària, i enguany hi vam anar a posar un estand. Si l'any passat anant-hi com a visitants ja vam sortir vibrant, excitats de saber que no érem les úniques que ens havíem embarcat en aquesta aventura, aquest any ja va ser total. Estant a la zona d'educació vam poder parlar amb moltes altres iniciatives i projectes socials molt interessants i transformadors, i vam sortir d'allà convençudes d'una impressió que teníem des de fa unes setmanes: que l'educació és i l'hem de tractar com un bé comú i no com un bé mercantil.
I per això us vau fer cooperativa d'iniciativa social sense ànim de lucre, no? Bé, sí i no alhora. Quan vam néixer com a cooperativa, el món de l'economia social i solidària ens quedava francament lluny, i vam apostar per aquesta forma jurídica perquè la paraula i tot l'imaginari simbòlic que l'acompanyava estava carregada de valors de solidaritat, suport mutu, i bones intencions transformadores; però ara ho tenim molt clar.
Fa dues setmanes va ser la Fira d'Economia Solidària, i enguany hi vam anar a posar un estand. Si l'any passat anant-hi com a visitants ja vam sortir vibrant, excitats de saber que no érem les úniques que ens havíem embarcat en aquesta aventura, aquest any ja va ser total. Estant a la zona d'educació vam poder parlar amb moltes altres iniciatives i projectes socials molt interessants i transformadors, i vam sortir d'allà convençudes d'una impressió que teníem des de fa unes setmanes: que l'educació és i l'hem de tractar com un bé comú i no com un bé mercantil.
I per això us vau fer cooperativa d'iniciativa social sense ànim de lucre, no? Bé, sí i no alhora. Quan vam néixer com a cooperativa, el món de l'economia social i solidària ens quedava francament lluny, i vam apostar per aquesta forma jurídica perquè la paraula i tot l'imaginari simbòlic que l'acompanyava estava carregada de valors de solidaritat, suport mutu, i bones intencions transformadores; però ara ho tenim molt clar.
Des de l'economia social (ara vé un trosset de teoria econòmica d'estar per casa, no desespereu!), s'entén per bé comú el conjunt de béns i serveis que, en un entorn de valors desitjables per la vida en societat (solidaritat, sostenibilitat, repartiment just de la riquesa, democràcia i cooperació), contribueixen a l'assoliment de les condicions que garanteixen els drets fonamentals de les persones i associacions, i la seva justa distribució. És un bé que pertany i repercuteix alhora a la persona i a la comunitat, i només junts és possible obtenir-lo, fer-lo créixer i custodiar-lo.
Per tant, l'educació, de la mà de la innovació social, pedagògica i econòmica compromesa, és un bé comú i un important motor de canvi social; i així la volem impulsar, defensar i mantenir.
En aquest sentit, a L'Esberla i a tots els projectes de l'economia solidària, intentem produir serveis i béns comuns, per la comunitat i en comunitat; i en aquest procés econòmic, els beneficis no són una finalitat, sinó el mitjà per assolir el benefici social comú (ara si, per això som cooperativa d'iniciativa social sense ànim de lucre).
És per això que al nostre parer els professionals i els ciutadanes que usen als serveis/béns comuns com els nostres poden i han d'assumir més protagonisme en la gestió i organització (també econòmica i pedagògica), exigint i generant corresponsabilitat, per poder defensar col·lectivament aquests béns que són comuns.
Sabem que això no és fàcil, tothom té moltes responsabilitats i poc temps, i a més no ens han educat en la participació ni presa de decisions col·lectiva i curosa; malgrat tot, nosaltres creiem fermament en aquest procediment i per això apostem per l'educació en la participació i la cultura de pau am els infants i joves, però també amb els seus adults responsables. Per això, en alguns dels nostres serveis estem iniciant processos participatius amb els les persones usuàries i amb les treballadores. Ho considerem una aposta de qualitat, i una aposta de democràcia profunda per canviar les relacions socials entre les persones que reben i donen serveis en el si d'una comunitat.
La relació d'amor i cura entre l'educació i l'economia social se'ns presenta, com dèiem, duradera, bonica i fructífera, perquè cal que aprenguem a participar, prendre decidions, gestionar, responsabilitzar-nos i viure de manera col·lectiva l'educació, aquest bé que ens és comú i que ens afecta a totes, en el present i en el futur.
*Pic: designspiration
Si voleu rebre l'article de reflexió directament al vostre mail, podeu fer-ho subscrivint-vos al nostre butlletí al següent enllaç: http://eepurl.com/8dlZP
Com sempre, podeu imprimir-vos el post i llegir-lo tranquil·lament, tot fent un cafè, un te o una cerveseta:
Per tant, l'educació, de la mà de la innovació social, pedagògica i econòmica compromesa, és un bé comú i un important motor de canvi social; i així la volem impulsar, defensar i mantenir.
En aquest sentit, a L'Esberla i a tots els projectes de l'economia solidària, intentem produir serveis i béns comuns, per la comunitat i en comunitat; i en aquest procés econòmic, els beneficis no són una finalitat, sinó el mitjà per assolir el benefici social comú (ara si, per això som cooperativa d'iniciativa social sense ànim de lucre).
És per això que al nostre parer els professionals i els ciutadanes que usen als serveis/béns comuns com els nostres poden i han d'assumir més protagonisme en la gestió i organització (també econòmica i pedagògica), exigint i generant corresponsabilitat, per poder defensar col·lectivament aquests béns que són comuns.
Sabem que això no és fàcil, tothom té moltes responsabilitats i poc temps, i a més no ens han educat en la participació ni presa de decisions col·lectiva i curosa; malgrat tot, nosaltres creiem fermament en aquest procediment i per això apostem per l'educació en la participació i la cultura de pau am els infants i joves, però també amb els seus adults responsables. Per això, en alguns dels nostres serveis estem iniciant processos participatius amb els les persones usuàries i amb les treballadores. Ho considerem una aposta de qualitat, i una aposta de democràcia profunda per canviar les relacions socials entre les persones que reben i donen serveis en el si d'una comunitat.
La relació d'amor i cura entre l'educació i l'economia social se'ns presenta, com dèiem, duradera, bonica i fructífera, perquè cal que aprenguem a participar, prendre decidions, gestionar, responsabilitzar-nos i viure de manera col·lectiva l'educació, aquest bé que ens és comú i que ens afecta a totes, en el present i en el futur.
*Pic: designspiration
Si voleu rebre l'article de reflexió directament al vostre mail, podeu fer-ho subscrivint-vos al nostre butlletí al següent enllaç: http://eepurl.com/8dlZP
Com sempre, podeu imprimir-vos el post i llegir-lo tranquil·lament, tot fent un cafè, un te o una cerveseta:

3_nov_-_la_bonica_histria_damor_entre_leducaci_i_leconomia_social.pdf |